Uppgifter om Samhällskunskap


Finanskrisen

•·         Artikeln handlade om att Bracka Obama som var på möte om finanskrisen med 17 andra ekonomiska rådgivare i Chicago . De som närvarade var exempelvis multimiljardären. Warren Buffet, Googles vd Erick Schmidt och tidigare riksbankschefen Paul Volcker. Samma kväll höll han sin kvälls presskonferens.


•·         Jag tyckte inte nygeten var värst viktig. Den handlade bara om vilka viktiga personer som skulle delta vid olika möten som handlade om finanskrisen.


•·         Artikeln var antagligen intressant om man vill veta vila personer som ska delta vid möten, annars var en bra uppradning av namn. Artikeln var bra skriven på ett sätt att journalisten fick fram all fakta som behövdes men den var inte så spännande och den gjorde inte så man ville veta mer om det.


•·         Jag tyckte inte att jag lärde mig så mycket av artikeln.
 


Amerikanska Valet

•·         Efter att jag har läst jemmförelserna mellan MacCain och Bracka Obama vet jag fortfarande inte vem jag skulle rösta på.

Jag tycker det har likadana åsikter om ganska många saker och vissa av dem håller jag inte med om meddans jag inte gör med vissa andra

I frågan om invandring tycker de båda att som man betalar böter och lär sig engelskaska ha lättare att få medborgarskap.  Jag tycker själv att man måste lära sig engelska först för att spara på resurser och bli mycket enklare men att de måste betala en summa böter för att få medborgarskap tycker jag inte verkar nödvändiga. När det handlar om moral frågor tycker jag MacCain har helt fel. Han är emot både abort och homosexuella ska få ingång av partnerskap. Obama däremot är för båda delarna och där håller jag med honom.


Utkast: Farligt mögelgift ...

Farligt mögelgift i jordnötter

•·         Artikeln handlar om ett företag som heter Axfood som har sålt ut giftiga jordnötter till både Willys och hemköp. Men nu har företaget stoppats. Orsaken är att det kan

innehålla farliga halter av mögelgiftet Afatoxin. Aflatoxin i för hög doser är cancerframkallande. Jodnötterna har funnits ute i butikerna sedan augusti.


•·         Jag tycker nyheten är rätt viktig. Den är viktig för det finns ett farligt ämne i nötterna, Jordnötter är ju väldigt vanligt att äta.  



•·         Jag tyckte artikeln var väldigt svår att förstå. Rubriken var väldigt lokande. Men när man läste artikeln så var den inte så speciellt lockande och den var väldigt kort. Den saknade mer text och mer beskrivning om vad som kan hända i framtiden med nötterna. De var lagom lång.


•·          Detta har ju hänt innan med andra livsmedelsprodukter. Så jag lärde mig inte så mycket ut av det. Men det är väldigt skrämmande att det kan förekomma.








Marwa Raad Ismail


RSS 2.0