Alla lika alla olika

Vi ska skriva en blogg i temat "alla lika alla olika". min handlar om en tjej som blir sexuellt trakasserad


Jag har varit med om en händelse som väcker stora känslor hos folk. Allt började med att jag skulle börja en ny skola. Det såg ut som om alla trivdes och hade det bra. Men det var en sak som jag la märke till när jag började klassen, det var uppdelningar. Alla var uppdelade i små grupper och det störde mig inte alls i början. Men sedan märkte jag vilka konsekvenser man kunde få.När jag nyss hade börjat den nya klassen var vi tvungna att få en ny vikare i svenska. Han hette Peter och verkade vara lite konstig på sitt sätt. Han skulle bara undervisa i två veckor.

 En tjej som hette Linda som alltid brukade vara ensam och hon verkade ha rätt tufft med kompisar.  jag kände inte till klassen så jag visste inget om henne men de andra elever som gick i klassen brukade säga att hon själv hade valt att vara ensam, att hon var allmänt  osocial av sig.  Men strax efter några veckor fick jag reda på att Peter hade varit elak mot henne. Han hade kallat henne en massa dumma saker och varit hotfull mot henne. Hon hade alltid fått fler läxor av honom och han brukade säga "det är inte konstigt att du inte har några vänner" . Alla i klassen tog detta som ett skoj ingen la märke till att han menade fullt allvar. Emma brukade inte komma på hans lektioner och vi trodde det var för att han hade "skojat" med henne. Efter två veckor slutade Peter, hans vikarie tid var slut. 
Efter det fick vi aldrig mer syn på Emma hon verkade ha bytat skola och vi visste inte vart och när?

 Jag tyckte allt gick så snabbt och det var väldigt konstig stämning i klassen efter att både elev och lärare har slutat samtidigt. Efter en evighet fick vi veta att han hade utnyttjat henne sexuellt.
Han hade tafsat på henne och tvingat henna att ta av sig kläderna. om hon inte gjorde som han sa skulle han skada henne.
Vi i klassen blev jätte förvånade över detta, och jag som var ny var jätte rädd och ville byta skola omedelbart.


Denna händelsen kanske inte är så vanlig men det kan förekoma, och om det gör det är det väldigt viktigt att man tar tag i detta. Det kunde ha hänt vem som helst. Om det skulle ha hänt mig så skulle jag försökt prata med någon vuxen som skulle ha hjälpt mig, kanske någon förälder eller någon i skolan. Jag tyckte denna eleven gjorde lite fel som inte försökte med något. Man kunde prata med rektorn så att han skulle stängt av vikarien direkt. Jag kan också tycka att det inte var Lindas fel eftersom hon var så ensam, ingen i klassen ville ha med henne att göra och när vikarien hade "skämtat" med henne att någon i klassen skulle ställt upp och frågat Linda vad hon tyckte om det han sa.


Vad kan man göra åt sexuella trakasserier?

Sexuella trakasserier är ett samhällsproblem och förekommer på många arbetsplatser och skolor. Det vanligaste är att kvinnor/tjejer blir trakasserade av män/killar men när en tjej kallar en annan tjej för hora är det precis lika mycket trakasseri som om en kille gör det. Säg ifrån tydligt när någon utsätter dig för sexuella trakasserier. Om du vågar kan du säga till exempel "Du kallar mig för hora och det ska du sluta med!"


RSS 2.0